bijtelling-op-de-schop

Nieuwe bijtellingsregels vanaf 2017

Vanaf 2017 zijn er nog maar twee bijtellingstarieven over voor zakelijke rijders: 4% en 22%. Het algemene percentage van 22% gaat gelden voor alle auto’s, behalve zero-emission exemplaren. Deze blijven in de 4 procent bijtellingscategorie tot en met 2020. Vanaf 2019 worden elektrische auto’s boven de 50.000 euro echter ook voor 22 procent aangeslagen.

Beleid autobelastingen van 2017 tot 2020 in hoofdlijnen

  • Verlaging van de aanschafbelasting personenauto’s en motorrijwielen (bpm) voor 2020 met in totaal 14,7%.
  • Verlaging van 2% van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor alle personenvoertuigen.
  • Verhoging van de mrb voor vervuilende dieselpersonenvoertuigen en dieselbestelauto’s vanaf 1 januari 2019.
  • Vermindering van het aantal bijtellingscategorieën van 4 naar 2.
  • Verlaging van het algemene bijtellingspercentage van 25 naar 22.
  • Versterking van de fiscale stimulering van vol elektrische auto’s.

Veranderingen autobelastingen

Bijtelling naar 22%

De bijtelling voor alle leaseauto’s gaat geleidelijk naar 22%. Alleen volledig elektrische auto’s krijgen een extra stimulans door een bijtelling van 4%.

Bijtelling leaseauto’s vanaf 2016 tot en met 2020
Jaar % bijtelling 0 gram/km % bijtelling 1-50 gram/km % bijtelling 51-106 gram/km % bijtelling > 106 gram/km
2016 4% 15% 21% 25%
2017 4% 22% 22% 22%
2018 4% 22% 22% 22%
2019 4% 22% 22% 22%
2020 4% 22% 22% 22%

 

Wil je weten of overstappen op een (semi) elektrische auto wellicht interessant voor je is dan is de  EV-Wagenparkscan wellicht iets voor je.Bijkomend voordeel wanneer je elektrisch gaat rijden: je hoeft nooit meer om te rijden om te tanken aangezien een van de grote voordelen van elektrisch rijden is dat je ook thuis of op kantoor kunt laden, voor de deur, op de oprit, in de garage. De brandstof is immers ‘in huis’.

Elektrische auto’s houden voordelen

Motorrijtuigenbelasting

Voor volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s geldt dat zij helemaal zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Voor plug-in hybride auto’s geldt in 2017 en 2018 een halftarief en voor 2019 en 2020 geldt een driekwart tarief. Voor de overige auto’s geldt voor 2017 en 2018 het voltarief. Voor vervuilende diesels geldt voor 2019 en 2020 bovendien een toeslag van 15% op het voltarief.

Eind dit jaar worden de tarieven nog aangepast aan de hand van de inflatiecorrectie.

BPM

Volledig elektrische auto’s (of waterstofauto’s) zijn sinds 2009 vrijgesteld van BPM. Dit blijft nog zo tot tenminste 2020.