De elektrische auto in 2017

Nu de hybride auto op zijn retour is door het wegvallen van de belastingvoordelen, is alle hoop op het terugdringen van de CO2-uitstoot gevestigd op de volledig elektrische auto. De vraag is echter of de milieubewuste autorijder het zich in 2017 kan veroorloven om zijn hybride auto in te ruilen voor een volledig elektrisch model. De verwachting voor 2017 is dat er een tijdelijke groei zal zijn van benzine- en dieselauto’s en dat de toename van elektrische auto’s op de weg zal doorzetten. Op lange termijn wil het kabinet dat er in 2035 geen benzine- of dieselauto’s meer worden verkocht. Of deze doelstelling wordt gehaald hangt af van het aanbod, de aanschafprijs en de actieradius van elektrische auto’s en natuurlijk het aantal openbare oplaadpunten.

De ontwikkelingen in cijfers

De verkoop van hybride auto’s nam ten opzichte van 2015 met bijna 50% af in 2016 en momenteel rijden er bijna 100.000 hybride auto’s rond in Nederland. Het aantal elektrische auto’s op de weg groeide van 6.825 in 2014 tot 13.105 in 2016. De eerste volledig elektrische auto werd in 2008 succesvol op de markt gezet, de Tesla Roadster. Begin 2017 heeft de consument de keuze uit 18 modellen van onder andere merken zoals Tesla, Opel, BMW Hyundai en Volkswagen. Dat elektrische auto’s voor 2008 geen kans maakten op de markt had vooral te maken met de actieradius. De Tesla Roadster uit 2008 had een actieradius van ongeveer 300 km. In januari 2017 is de Tesla S P100D de elektrische auto met het hoogste bereik, namelijk bijna 600 km. In januari 2017 telt Nederland 6.798 openbare oplaadpunten met 12.770 stekkers.

Gaat Nederland massaal voor de elektrische auto in 2017?

Als je in het bezit bent van een hybride auto, dan vraag je je door de hogere belastingen misschien af: Wat is mijn auto nog waard? De kans is groot dat de dagwaarde in 2017 flink zal dalen. Je staat dan voor de keuze om je tweedehands hybride auto in de uitverkoop te doen of hem in de komende jaren op te rijden. De belangrijkste vervolgvraag is: “Kies ik nu voor een elektrische auto?” Er zijn een aantal Nederlandse gemeentes die tot 6.000 euro subsidie toekennen bij het aanschaffen van een elektrische auto. Of dat met de hoge aanschafprijzen Nederland in 2017 massaal over de streep trekt valt echter te betwijfelen. De autorijders die ruimte hebben voor de investering zullen in ieder geval wel aangetrokken worden door 4% bijtelling. Het meest realistische scenario is dat de verkoop van elektrische auto’s in 2017 minstens in dezelfde lijn zal toenemen en waarschijnlijk zelfs iets sneller dan in de periode van 2014 tot 2016. Feit is dat de groeiende actieradius van de elektrische auto en het uitgebreide landelijke netwerk van oplaadpunten voldoende is om steeds meer mensen te overtuigen om over te stappen naar elektrisch rijden.